Presentació 1 – A càrrec d’Anna Tort

Artteràpia i salut  emocional amb adolescents a l’Institut Barcelona Congrés

Aquesta és una experiència que mostra com es pot integrar el dispositiu d’Artteràpia a la dinàmica d’un centre i el potencial d’aquesta disciplina en el context educatiu.

Un exemple que mostra com es crea tenint en compte les necessitats, realitat i característiques del centre, i els beneficis que aporta, tant als alumnes que fan un procés en Artteràpia, com als docents que els acompanyen, així com també els efectes a la resta de membres de la comunitat i a l’ambient general del centre.

El dispositiu de salut emocional dins el centre possibilita fer un treball al voltant d’allò emocional per tal d’integrar una nova mirada i noves formes de fer que contemplin la dimensió emocional de les persones en procés d’aprenentatge i socialització i, per tant, d’un desenvolupament més integral i integrador durant el seu recorregut acadèmic.

El treball amb els alumnes parteix de la demanda de tutores i orientadores, juntament amb la pròpia demanda dels alumnes, sempre plantejant el treball des d’una perspectiva  que no es centra en la dificultat sinó en el desenvolupament i obertura de les pròpies capacitats.

Així doncs és un espai de treball i d’elaboració, també de prevenció, sabent que les persones, amb l’obertura de capacitats creadores i vinculars, fem salut. La integració emocional, i la integració d’allò emocional a l’escola, és la tasca.

Anna Tort Coll

Artterapeuta. Diploma de Postgrau i Màster integratiu en Artteràpia, UdG. Membre professional de GREFART i ALTRART. Mestra. Diploma en Educació Infantil, UdG.  Experiència en centres educatius com a docent i actualment com a artterapeuta a l’Institut Barcelona Congrés en el programa d’Artterapia i Salut Emocional. Tutora del Màster i Postgrau en Artteràpia UdG. Treball amb famílies, experiència amb infants i adolescents en consulta privada i també amb grups d’adults, immigrants, dones i gent gran.


Presentació 2 –  A càrrec de Patricia Gómez i Ángela Galán

Artteràpia amb menors tutelats per la DGAIA* en un CRAE** de Barcelona 

*Direcció General d’Atenció a la Infància i Adolescència      **Centre Residencial d’Acció Educativa

L’Àlex es  qüestiona ‘sóc  o no sóc  violent?’. L’espai d’Artteràpia li permet indagar sobre aquesta pregunta, inaugurar quelcom de nou amb cada producció. Arriba a la sessió dient que no vol estar-hi, anomenant el seu enuig i aburriment. Al cap de poc temps es sent atret per  petites peces metàliques que el conviden a construir algunes formes. Escenari que dóna inici a una forma  de fer, una setmana més a l’espai d’Artteràpia, una altra obra al seu itinerari.

La Núria explica sobre l’espai  d’ Artteràpia: “Quan estic aquí em  sento com  en un camp, lliure, saltant enmig  dels    arbres, menjant pinyes, ser un  esquirol”. La Núria representa aquest esquirol amb la seva forma de fer espontània i impulsiva, el cos pren un lloc protagornista en el seu fer a les primeres sessions de treball. Durant el procés s’observa una transició: del límit primari que suposa una pell, al límit del full sobre el qual treballa. Les seves formes de hacer són recollides i modelades pels materials que li possibiliten una vivència difernt  de si mateixa i de la seva manera de presentar-se a l’altre.

El treball que presentem s’emmarca en un CRAE, Centre Residencial d’Acció Educativa de la DGAIA, un dispositiu grupal de set nenes i nens entre els que es trobaven l’Àlex i la Núria. La comunicació es centra en els processos de creació i en com són a la vegada suport i mediadors en la integració emocional.

Ángela Galán

Arteterapeuta. (Màster Integratiu Grefart Universitat de Girona) Membre professional de Grefart. Tutora del Master Integratiu i Postgrau en Arteterapia de la Udg. Grau en Antropologia i Educació Social, Estudis Avançats en Teoria de Gènere.
Trajectòria com Arteterapeuta per a persones refugiades i víctimes de tortura. Especialitzada en l’atenció a dones que han travessat diferents processos de violències masclistes. Experiència amb tercera edat, salut mental, infància i adolescència.

 

Patricia Gómez,

Arteterapeuta. Llicenciada en Psicologia per la Universitat de Salamanca (USAL). Curs d’expert en  Mediació Artistica, Universitat de Granada (UGR). Màster Integratiu en Artteràpia Universitat de Girona (UdG). Especialitzada en intervenció comunitària a través de l’art, treballa en centre d’art social i comunitari per a persones en risc d’exclusió social. Experiència com Artterapeuta: menors i adults en risc d’exclusió social, menors amb necessitats educatives especials, persones amb discapacitat i trastorns de conducta i gent gran.

 


Presentació 3  – A càrrec de Clara Aulina : Joves en risc d’exclusió social de Centre Obert. Consorci d’acció social de la Garrotxa. CASG.

De l’exclusió a la integració emocional. Presentació del treball realitzat en Artteràpia amb el Consorci d’Acció Social de la Garrotxa. Joves en centre obert en risc d’exclusió social.

Amb aquesta presentació es pretén il·lustrar la intervenció realitzada en Artteràpia en l’àmbit dels joves en risc d’exclusió social. Es presenta aquest projecte  com a model possible d’un treball integrat entre els serveis socials d’atenció primària i l’Artteràpia.

El projecte neix de la demanda de l’equip tècnic i de les educadores del Centre Obert de la Garrotxa.

En aquest espai es fa un acompanyament setmanal als joves de 14-16 anys amb risc d’exclusió, joves amb grans dificultats a nivell familiar, en la seva escolarització i amb la seva auto imatge.

L’equip del Consorci d’acció social detecta la necessitat d’un treball terapèutic que complementi la seva tasca educativa.

L’objectiu és poder realitzar un treball d’integració emocional que permeti a aquets joves resoldre a nivell profund l’origen de la seva situació, repensar i recrear la seva forma d’estar i de viure.

Des de l’iniciï el projecte es contempla com un treball global amb els joves i amb les educadores. Mensualment es farà un treball sobre els casos amb les educadores que permetrà abordar l’acompanyament dels nois des d’una perspectiva més amplia.

Quan la relació amb l’altre està molt constituïda, coneguda i classificada, la pràctica de l’Artteràpia permet obrir la mirada sobre l’altre i permet altres formes de relació amb un mateix i amb el món que t’envolta.

 

Clara Aulina i Ros.

Artterapeuta. Diploma de Postgrau en Artteràpia i Màster integratiu en Artteràpia UdG. Llicenciada en Pedagogia Universitat de Barcelona. Membre professional de Grefart  i membre fundadora d’Altrart. Tutora del Diploma de Postgrau en Artteràpia i del Màster integratiu en Artteràpia UdG.  Pràctica privada individual i petit grup a Olot i Girona. Experiència professional amb adults, nens, famílies, salut mental i risc d’exclusió social.

 


 

Presentació 4 – A càrrec de Núria Mompín: Infants i adolescents amb malalties greus que requereixen períodes variables d’hospitalització. Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona.

Artteràpia en medi hospitalari

La comunicació tracta del meu treball amb Artteràpia realitzat amb Infants i adolescents amb malalties greus que requereixen períodes variables d'hospitalització al Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona (centre privat i concertat).

En ell es fa esment dels motius pels quals és important i necessària aplicació de l’Artteràpia en un context hospitalari infanto-juvenil. S’exposarà el seguiment d’un cas, amb el procés artterapèutic realitzat per una pacient al llarg de tot el seu tractament al hospital, per tal de reflexionar i analitzar sobre els beneficis que l’Artteràpia pot reportar en aquest context.

Mompín Bustos, Nuria. Graduada en Psicologia (UOC, 2015); Màster d’Especialista en Art- teràpia Intermedial i Desenvolupament Humà (ISPA, 2003); Diplomada en Teràpia Ocupacional (UAB, 2001); Postgrau en Expressió, Comunicació i Llenguatges en la pràctica educativa, creació de projectes (UB, 2006); Formació en Treball Corporal Integratiu (AEC, 2007).

 Actualment, i des de fa 7 anys col·labora com Art Terapeuta d’infants i adolescents amb afeccions cròniques que requereixen llargs períodes d’hospitalització al Hospital materno-infantil Sant Joan de Déu de Barcelona, a les Unitats d’onco-hematologia, cardiologia, nefrologia, endocrinologia i neurologia infantil. Docent al Màster Oficial “Atención emocional al niño hospitalizado según el modelo Child Life” impartit per la Universitat de Barcelona (UB).

Experiència anterior en els àmbits de gent gran, pacients adults amb patologia mental,  menors i adolescents en risc d’exclusió social, i  infants i joves amb algun tipus de discapacitat.  Membre professional sòcia de Grefart.

 


 

Presentació 5 – A càrrec de Clara Breuil: Impacte de l’Artteràpia amb arts corporals amb pacients amb Poliartritis Reumatoide. Clínica de Reumatologia del CHU Hospital de Grenoble. França.

Una experiència en Artteràpia amb arts corporals amb pacients amb poliartritis reumatoide

La Poliartritis reumatoide és un reumatisme inflamatori crònic, autoimune, que provoca dolors, rigidesa i inflamació articular, que poden causar destruccions articulars i discapacitat.
Les deformacions articulars poden alterar la imatge d’un mateix i l’autoestima de la pesona a qui afecta.
Malgrat uns progressos terapèutics importants aquests últims anys en la Poliartriti reumatoide, els pacients segueixen patint conseqüències fisiques, psicologiques i funcionals dels sintomes.
L’oferta terapèutica en la Poliartriti reumatoide és pluridisciplinària, amb teràpies complementàries. Els objectius terapèutics són alleujar el dolor, reduir la inflamació, prevenir el risc de discapacitat, preservar o millorar el benestar dels pacients i les seves capacitats funcionals.
Presentarem una investigació en Artteràpia amb pacients amb Poliartritis reumatoide, amb arts corporals com la dansa, el teatre, vinculant-nos amb escriptura, caligrafia i arts plàstiques com la espacialitat en l’obra d’Auguste Rodin.
El vincle entre art i salut està al centre de les inquetuds humanes des de les èpoquess mes antigues.
En els tractaments de les malalties cròniques, el artteràpia es desenvolupa cada vegada més, a França i a d’altres països .
L’artteràpia pot reduir la percepció i la intensitat del dolor, del cansament i millorar l’equilibri emocional, reduir els trastorns de l’humor. Despertant les capacitats sensorials (l’estèsia), i les capacitats creatives, convidant a cada persona a expressar la seva subjectivitat, l’artteràpia afavoreix vivències positives, estimula emocions estètiques gratificants , i interaccions socials .
Els resultats d’aquest experiment han revelat una millora en la qualitat de vida de les pacients del grup atès, de forma individual i grupal, a nivells fisic, psicològic i social.
Obrir una finestra a l’art als hospitals, és una mica com obrir una finestra sobre si mateix, la pròpia creativitat, amb més perspectiva i millor consciència de les seves pròpies capacitats .
I, sobretot permetre, i permetre’s la capacitat de meravellar-se.
Especifico, poderós, i universal, l’Art, es podria comparar a una espurna que estimula, reinventa, reconnecta a un amb si mateix i amb el món que l’envolta.
Encendre el dia a dia amb aquesta petita espurna permet experimentar i assaborir el gust de la vida, revelar-se i sobretot, meravellar-se . Meravellar-se de nou, o tal vegada per primera vegada. El «Meravellós » del llatí Mirabilia (coses admirables, que poden sorprendre) , no és cap utopia , sinó alguna cosa essencial en la qualitat de vida. Albert Einstein deia que « Quan una persona ja no és capaç de meravellar-se, és pràcticament com si hagués deixat de viure.»

Clara Breuil Actriu, ballarina, directora d’escena, coreògrafa, i artterapeuta, Clara Breuil es forma en la dansa clàssica, contemporània i en l’art dramàtic al Conservatori de Grenoble, i a l’Acadèmia Princesse Grace, Muntanya Carlo (Marika Besobrasova). Treballa en diverses companyies de dansa i de teatre a França i altres països. Té trobades importants que impacten en el seu treball, com amb Murray Louis, Carolyn Carlson, Suzanne Linke, Mirjam Berns i Serge Poncelet, del Théâtre du Soleil. Participa en varies creacions del Festival de Avignon (Cia. Alain Bertrand, Carlo Boso) i amb altres companyies d’universos variats (dansa, teatre, clown, màscares, poesia). Després d’haver-se format en arts plàstiques, en cant, es forma en Pedagogia de la dansa i del teatre (CND Lió), en Direcció d’actors amb Philippe Delaigue, i en Escriptura amb Pauline Sales (CDNDA) i Pascale Henry entre uns altres. Clara Breuil desenvolupa el seu treball entre l’escriptura, teatre i dansa , sobre temes com la fragilitat, l’alteritat, el quotidià. El seu llenguatge juga amb les arts visuals i sonores, a la recerca d’una poètica singular. D’aquest univers dóna tallers, presenta lectures musicals i creacions amb artistes professionals com amateurs, amb o sense discapacitat. Clara Breuil també és Artterapeuta Titulada de la Universitat de Medicina de Grenoble. Allà imparteix classes pel DU d’Art-thérapie, Diploma Universitari, i forma part de l’equip pedagògic del Màster d’Artteràpia de la Universitat de Girona.

 


 

Presentació 6 – A càrrec de Carlotta Ros:  Artteràpia amb adolescents amb trastorns de conducta alimentària  en un Hospital de dia

Artteràpia amb adolescents amb trastorns de conducta alimentària

En una societat bombardejada d’informacions, teories, missatges, imatges efímeres i manipulables, amb la constant possibilitat de canviar el que és veritable i el que és fals trobo que estem perduts i atrapats en un lloc de no-acció. Més que mai és el no-pensar el que dirigeix les nostres accions. No penso ergo sóc, sóc un fluid en el riu atrapant imatges de mi mateixa a la xarxa, en l’intent infinit de definir-me. Més em defineixo imaginàriament més perdo consistència, més em defineixo a través del gaudi d’un altre… Entenc com alguna cosa així la vivència a les sessions d’Artteràpia amb adolescents, després de l’experiència d’un grup que manifesta el seu símptoma en el cos de la imatge, en la paraula afectada en la seva corporeïtat. En la conducta alimentària.

En les sessions d’Artteràpia em trobo oferint un espai del fer, dels sentits i de la tragi-comèdia que lluita contra la interpretació i la paraula, possibilitant una experiència en el simbòlic que travessa el real del cos. Però com puc posicionar-me a la sessió? Com puc fer degotar una mica de desig? Aquí on els processos de creació generen re-presentacions de si mateixos més que presentacions, com puc estimular la inscripció de nous relats del jo?

I el llaç amb el social?
Jo, Un altre i Xarxa Social que és un Jo i un Altre de limits desdibuixats. Podríem dir un espai transicional en el qual la necessitat, les paraula i el pensament poden jugar al “fort-da“ sense fi i sense frustracions. Sóc i no sóc, estàs i no estàs però mai radicalment un Altre.
Però l’experiència de la creació ens posa enfront de l’acte i ens evita entrar en la repetició del fluït del sense fi i sense cos de la paraula i imatge virtual. Finalment es tracta d’una subjectivitat que pot anar apareixent en la sessió gràcies a la producció arteterapèutica facilitadora en aquest cas de la creació de la subjectivitat.
rosRos, Carlotta 

Artterapeuta membre de Grefart. Master Integratiu Artterapia UdG. Actriu amb 10 anys de formaciò a Itàlia, Espanya i Anglaterra. Diplomada en Art Dramàtic CTA. Master en Tècnica Meisner per Javier Galitò. Formació artistica Escuela Europea de Teatro y Escritura. Experiència professional amb nens, adolescents i adults, en institucions en atenció a adolescents amb trastorns de conducta, inclusiò social, drogodependències i discapacitat. Artterapeuta al Centre Khepra-Unidad de trastorns de conducta alimentària i a l’Istitut Escola Turò de Roquetes pel projecte que Grefart desenvolupa a Nou Barris per a escoles pùbliques. Acompanyament artistic de processos creatius des del lenguatge teatral, del cos, dança, veu i llenguatges plàstics. Sessions individuals i grupals. carlotta.arteterapia@gmail.com www.carlottaros.com


 

Presentació 7  – A càrrec de Meritxell Arellano: Adolescents que cursen l’Educació Secundària Obligatòria en un PDC –Projecte de Diversificació Curricular– Escola La Salle Santa Coloma de Farners

Superart, un taller de suport emocional a l’aprenentatge des de l’artteràpia

Es presenta SuperArT, un taller de suport emocional a l’aprenentatge des de l’Artteràpia, que fa quatre anys que s’està portant a terme, a La Salle Santa Coloma de Farners, emmarcat en un Projecte de Diversificació Curricular. És un taller que permet als alumnes treballar des d’una altra perspectiva, utilitzant materials artístics, per ajudar-los a millorar a nivell personal i, paral·lelament, a nivell acadèmic, el que suposa un gran recurs per a l’alumne i a l’hora per una escola amb diversitat d’alumnat.
Per presentar aquest taller es farà de la mà de l’Andreu, un adolescent de 16 anys, que va formar part del grup de SuperArT, durant dos anys, i que té una família desestructurada i arrossega problemes conductuals i emocionals. És un noi que no accepta l’autoritat i presenta hàbits perjudicials per a la salut, actituds apàtiques i rebels amb l’entorn, agressivitat amb els companys conductes delictives i baixa autoestima.

Arellano Rodríguez, Meritxell. Artterapeuta (membre professional de GREFART) i professora de secundària. Màster en Artteràpia, psicoteràpia per l’art i formació psicosocial per la UPF. Postgrau en Formació Psicosocial; Adquisició d’Habilitats en Grup: Lideratge, Consultoria i Direcció per la UPF. Postgrau en Artteràpia per Metàfora. Llicenciada en Belles Arts per la UB. Trajectòria professional: La meva experiència en Artteràpia ha estat amb nens i adults, però sobretot amb adolescents. He treballat en format individual i grupal, sobretot en l’àmbit escolar (des de 2013 fins a l’actualitat), en l’àmbit oncològic i amb persones en risc d’exclusió social. Girona.  meriarerod@gmail.com

 


 

Presentació 8  – A càrrec de  Virginia Pérez: Pacients adults diagnosticats amb trastorn mental. National Health Services- Rosedale Court. Departamento de Terapia Ocupacional. Central and North West London NHS Foundation. Regne Unit

Art de rehabilitació

Unitat de rehabilitació per a vint-i-dos pacients adults diagnosticats amb diferents trastorns mentals. National Health Services- Rosedale Court. Departament de Teràpia Ocupacional. Central and North West London NHS Foundation. Regne Unit.
Les persones són derivades al centre des de les diferents unitats psiquiàtriques d’aguts del districte després d’haver passat per una crisi o recaiguda. Els diagnòstics són majoritàriament de psicosis. El temps establert de treball per a la rehabilitació amb aquestes persones sol ser dos anys El centre és ric en multiculturalitat, varietat de races, gèneres i edats (compreses entre els 19 i els 65 anys).
El grup d’art i creació és ober i es realitza en una sala comuna de fàcil accés dins de l’hospital per facilitar l’assistència. L’horari és estable i la durada del grup varia. El taller porta en marxa 14 mesos i s’han desenvolupat diversos projectes (ej: Exquisite corps, Cardboard city, I ca do it, Illustrating a poem, Abstraction and elements) alguns han estat proposats per la professional a càrrec i altres vegades s’han generat a través de l’interès del grup d’una forma natural.
S’utilitzen tot tipus de materials i disciplines plàstiques per a la creació (ej> pintura acrílica, tinta, guache, llapis de colors, ceres, pastissos, retoladors, collage, fotocòpies, fotografies, etc.). Els processos de creació són totalment únics i personals així que poden distingir-se els estils de cadascun dels participants.

Pérez Pastor, Virginia. Artterapeuta (Màster integratiu de Artteràpia de la Universitat de Girona) i Llicenciada en Belles arts (Universitat Miguel Hernández). Graduada Superior en Disseny (gravat i tècniques de reproducció). Actualment treballa com a Coordinadora d’Activitats en una unitat hospitalària de rehabilitació per a adults afectats per trastorn mental greu, Servei Nacional de Salut (NHS) a Londres, Anglaterra. La seva prèvia experiència professional com a formadora artística des de 2002 i posterior experiència com arteterapeuta, facilitadora i coordinadora artística en diverses àrees com a Salut mental, refugiats i immigració, violència de gènere o problemes de l’aprenentatge tant amb adults com amb joves i nens a més del seu treball artístic personal possibiliten un procediment de treball obert i dinàmic. virginiaperezpastor@gmail.com


Presentació 9
 – A càrrec de María del Río Diéguez, artterapeuta. Dones i violència de gènere. Un abordatge artterapèutic per a la salut des d’una perspectiva de gènere. 

El treball que es presenta part de l’experiència de treball amb dos grups de dones a la Comissió per a la Recerca de Maltractaments a Dones (CIMTM).
Després d’observar la forma en què havien fracassat propostes anteriors en el mateix entorn, es planteja la conveniència d’ajustar-se més a les necessitats emergents de les dones, utilitzant un enquadrament i dispositiu en el qual puguin trobar una mica de si mateixes en el procés de creació.
Ens preguntem per com treballar per al desenvolupament d’una forma d’estar més flexible i creativa, que doni opcions a l’aparició de noves perspectives, es qüestioni els imperatius de gènere, promogui diferents preguntes vitals i, en definitiva, serveixi de suport per generar ‘esperança de canvi’ com a recurs personal.
D’aquesta forma es va generar un teixit metodològic centrat en l’experiència creadora com a element de sosteniment (holding), integració i maneig emocional; dirigit al desenvolupament de recursos de mentalització, que permetés l’abordatge d’aspectes com: el ‘autocuidado’, el desig de ser estimada, els valors nuclears i la dependència.

María del Río Diéguez. Artterapeuta i professora de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM).
Responsable del Taller d’Artteràpia del Hospital de Día de Psiquiatría del Hospital Universitario Puerta del Hierro Majadahonda des de l’any 2002.
Col·labora amb el Servei de Psiquiatria del Hospital Universitario La Paz, desenvolupant programes de Artteràpia i MSC en Dolor Crònic i Trauma Complex, des de l’any 2013.
Col·labora amb la Comissió per a la Recerca dels Maltractaments a Dones, desenvolupant Tallers d’Artteràpia enfocats en la integració i maneig emocional, des de l’any 2014.
Actualment, col·labora amb Institucions Penitenciàries desenvolupant projectes d’arteteràpia amb Dones Preses, dintre del programa “ser Dona” del Centre Penitenciari Madrid V a Soto del Real, Madrid.

Guardar

Guardar